Chọn trang

Còn NOKIA, điều gì sẽ xảy ra với bạn Blackberry?

Három dolgot is jelent az, hogy a Microsoft megvásárolta a Nokia mobil divízióját. A Nokia jó üzletet kötött. Az ügylet a Microsoftra nézve akár katasztrofális is lehet. A BlackBerry szempontjából viszont azt az üzenetet hordozza, hogy a szabadalmak állománya lehet az egyetlen értékes eszköz.

nokia-and-microsoft-elop-ballmer

 

2007 óta tart a világ egykor legnagyobb mobilgyártójának számító Nokia mobil divíziójának vesszőfutása. A korábban 7,7 milliárd eurót elérő üzemi eredmény 2012-ben 1,1 milliárd eurós negatívumig süllyedt. Vajon mi okozhatta ezt? Az, hogy a mobil ágazatot megzavarta az Apple a radikálisan új, a fogyasztókat felvillanyozó első igazi okostelefon, az iPhone bevezetésével.

A következő szakaszban pedig már a dél-koreai óriáscég, a Samsung is előnyt szerzett a Nokiával szemben, amikor a Google Android operációs rendszerével működő jó minőségű okostelefonjaival különböző árszinteken lendült minden fronton támadásba a Nokia ellen. A Nokia túl lassan alkalmazkodott, és a természetben a környezet változására túl lassan reagáló állathoz hasonlóan kimúlt a cég mobil üzletága.

A Nokia igazgatósága helyes lépésre szánta el magát, és a divízió kilátásaihoz képest a lehető legjobb üzletet sikerült megkötnie. Ezzel a piac is nyilvánvalóan egyetért, hiszen a cég részvényeinek ára 40 százalékkal ugrott meg. A Microsoft 5,44 milliárd eurót fizet a Nokia 32 000 főt foglalkoztató, a szabadalmak állományát, a Nokia márkát és a mobil hardver gyártását is tartalmazó készülék és szerviz divíziójáért.

Szép sommát tett tehát zsebre a Nokia azzal, hogy kilépett a mobil üzletágból, és nem várta meg, hogy az a cég többi divízióját is magával rántsa. Mivel a Nokia mobil divíziójának üzemi eredménye még mindig nem pozitív, az üzlet kimondottan jónak mondható. Csökken általa a Nokia üzleti és finanszírozási kockázata, de a legtöbbet a kötvénytulajdonosok nyernek a bolton.

Felkeltheti ezután a Nokia a hosszú távú befektetők érdeklődését is? Egy hónappal ezelőtt a Nokia megvásárolta a társtulajdonos maradék tulajdoni hányadát is abban a közös hálózati vállalatban, amelynek a Siemens-szel együtt volt tulajdonosa. Ez a mobil divízió mai eladásával együtt a Nokia előtt új vállalkozási lehetőségeket nyit meg. Jelenleg még nagyon nehéz áttekinteni a cég nyereségprofilját és azt, hogy az új jogi személy milyen megtérülést ígér a jövőben a befektetőnek, azaz nehéz egyértelmű álláspontot elfoglalni a Nokia értékelését illetően. Egy dolgot azonban biztosan tudunk, nevezetesen, hogy a hálózati tevékenység nem termel pozitív jövedelmet, és hogy ezen a területen erős a verseny, és szűk a haszonrés. Nem pihenhet meg tehát a Nokia a jól végzett munka tudatában. Sőt a harc tovább folytatódhat, de ma a Nokia látszik győztesnek.

A felszínen a Microsoft szempontjából is jónak tűnik az üzlet, mert így egy kézbe került a hardver és a szoftver irányítása. Ezáltal a Microsoft végre akár le is másolhatja az Apple nyertes receptúráját. De valóban ez lenne a helyes stratégia a Microsoft számára?

A Microsoft soha nem volt hardveres cég, olyan kultúrát pedig nehéz kiépíteni, amely a szoftver és hardver mérnökök együttműködését feltételezi. Ez teszi egyedivé az Apple kultúráját. A mobil szakmában a Google stratégiája ma ugyanazt képzi le, amit a Microsoft követett annak idején a személyi számítógépek korában. Remek szoftvert fejlesztett ki és tömeges méretekben forgalmazta az összes elérhető és vásárolni hajlandó hardvergyártónak. Ez a stratégia tökéletesen illett volna a Microsofthoz, csakhogy ez a hajó már elment.

A szakirodalom szerint az elvárásokat a felvásárlások többsége nem teljesíti. Lefogadom, hogy ezzel a Microsoft is így fog járni. A magukat korábban a Nokia büszke dolgozóinak valló 32 000 főnyi munkavállalót nem lesz könnyű integrálni. Nekik ugyanis most be kell ismerniük, hogy vesztettek, és bekebelezi őket egy hatalmas amerikai részvénytársaság. Nyilván rossz a munkamorál, így a Microsoftnak villámgyorsan lépnie kell, ha vissza akar velük térni a porondra. A Windows Phone forgalma alulmúlja a várakozásokat, és a Nokia értékesítési adatai is csalódást okoznak, mert nem sikerült az Apple és a Samsung okostelefont használó fogyasztókat meggyőzni, hogy érdemes váltani.

A mobil divízióban hatalmas fordulatra lesz szükség ahhoz, hogy a felvásárlást igazolni lehessen, és a befektetett tőke méltányos megtérülést eredményezzen. Ma már nem lehet okostelefonnal könnyű pénzt szakítani, mert az ágazat egyre érettebbé válik. Már előre látom, milyen nehézségeket okoz majd a Nokia sallangmentes és az innovációt felgyorsító integrációja. Tulajdonképpen megtörténhet ennek homlokegyenest az ellenkezője is, és végül a Microsoft esetleg az ügylettel kapcsolatos ázsió leírására kényszerülhet.

A Microsoft kiköltekezése azt is jelenti, hogy a BlackBerry mobil divíziójának megvásárlására immár egyetlen kézenfekvő vevő sem maradt. A BlackBerry helyzete egyre rémesebb, a jó lehetőségek száma egyre csappan. A Microsoft biztos nem fogja megvenni. A Google teljesen más stratégiát követ, mint az Apple. A Samsung pedig az érdeklődés leghalványabb jelét sem mutatja.

A gond az, hogy a BlackBerry operációs rendszere eltérő, az okostelefonok világán pedig ma a Google, az Apple és a Microsoft osztozkodik. Nincs az ágazatban olyan egyéb szereplő sem, aki hajlandó lenne a BlackBerry-t megvásárolni, mert ez azt jelentené, hogy a saját eltérő operációs rendszerét adja fel, és cseréli le egy kevésbé népszerű operációs rendszerre.

A BlackBerry igazgatóságának egyik tagja a minap elejtett egy megjegyzést, miszerint a cégnek ki kellene szállnia a mobil üzletágból, és piaci résekre kellene koncentrálnia. Ezzel én egyetértek, csakhogy a BlackBerry a vállalati szegmensben még a piaci rések betöltésére is alkalmatlan, mert az hardvergyártással kiegészülő teljes jelenlétet kíván. A befektetett tőke megtérülésének fokozása érdekében a társaságnak inkább kizárólag a biztonság és adathálózat területén meglevő kapacitásaira kellene koncentrálnia.

Thông tin về các Tác giả

s3nki

Chủ sở hữu của trang web HOC.hu. Ông là tác giả của hàng trăm bài báo và hàng nghìn tin tức. Ngoài các giao diện trực tuyến khác nhau, anh ấy còn viết cho Chip Magazine và cả PC Guru. Có thời gian, anh điều hành một cửa hàng PC của riêng mình, làm việc trong nhiều năm với tư cách là quản lý cửa hàng, quản lý dịch vụ, quản trị hệ thống bên cạnh công việc báo chí.