Válassza az Oldal lehetőséget

Kínai kerékpár, kínai roller, szabad megvenni?

Kínai kerékpár, kínai roller, szabad megvenni?

A cikk a saját véleményemet tükrözi, de talán ez is számít valamit.

Kínai kerékpár, kínai roller, szabad megvenni?


 

Bevezető

Meg kellett ezt a cikket írnom, mert lassan elgurul a gyógyszer a sok idegesítő kommenttől, amiben számon kérik a 200 ezres rollertől, a 300 ezres kerékpártól, hogy miért nem olyan alkatrészekből épül fel, mint a 600 ezres és egymilliós gépek. Úgy érzem, hogy ezt teljesen felesleges is magyarázni, hiszen csak egy csöpp belátás kell, hogy mindenki rájöjjön az okára.

Azonban ez nem megy. Minden egyes ilyen terméknél előkerül a vita, a fikázás, számonkérés, miért olcsó a fék, a váltó a kutyafüle, akármi. Nos, ezt a kérdést próbálom most körbejárni, beleszőni a sok évi tapasztalatomat. Már csak azért is megírom, mert ezek után senkivel nem kívánok többet vitázni. Belinkelem ezt a szöveget, aztán ennyi.


 

Elromlik, nem romlik, szar az egész

Milyen kifogásokat kapok?

  • Alsópolcos a váltó, nem bírja az elektromos hajtás miatti terhelést
  • Alsópolcos a fék, nem lehet vele megállni
  • Eltörik a váz
  • Az akkumulátor noname cellákból van építve, javíthatatlan
  • A lengéscsillapító (már fényképek alapján is, rénézésre is) szar
  • Csak rá kell nézni, ócska vacak az egész
  • Ez szét fog menni 100 kilométer után
  • Többe fog kerülni a szerviz, mint a roller/kerékpár, nem éri meg megjavíttatni

Hol is kezdjem. Múltkorában egy szervizessel vitatkoztam, aki kijelentette, hogy a kínai szarokkal nem foglalkoznak, elhajtják a vevőket, mert nem éri meg foglalkozni velük, drágább a javítás, mint a gép. Emellett folyton azt emlegette, hogy a váztörést mennyire lehetetlen megjavítani, mert szar a tervezés, a nyakban futnak a kábelek.

Ez utóbbival nem vitatkozom, láttam olyat én is, hogy a nyakban futottak a kábelek. Bár, az utóbbi időben nálam járt rollereknél pont nem, de hát ez ilyen. Van olyan is, ilyen is.

Nem éri meg megjavíttatni. Na, ez egy jó kérdés. Az a helyzet, hogy van a rollernek egy ára, amennyiért megvesszük a boltban. Ez a kínaiaknál, nem az erőgépeket nézve, valahol 200-350 ezer forint között van. A márkásnak mondott gépeknél meg 400+ ezer, de inkább a 600 ezres kategória, amire azt mondják, hogy na, ez egy jó roller. Ezzel nem is vitatkozom, a drágább jobb, kérdés, hogy jobb-e annyival, amennyivel többe kerül.

Ami viszont ténykérdés, hogy a javíttatás megérését vagy nem érését nagyban befolyásolja az ár. Ha veszel egy 600 ezres rollert és a szerviz azt mondja, hogy 200 ezerért megjavítja jó eséllyel rábólintasz. Ha veszel egy rollert 200 ezerért és a szerviz azt mondja, hogy a javítás 200 ezer, akkor káromkodsz egyet és veszel egy másikat, újat.

El lehet dönteni, hogy ki járt jobban. Az, aki 600 ezerért vett egy rollert, ráköltött 200 ezret és van egy javított, de márkás rollerje 800 ezerért, vagy az, akinek egy kínai van, de zsírúj, és az egész ügy került 400 ezrébe. Nem döntöm el helyettetek melyik a jobb eset, csak a magam nevében mondom, hogy maradnék a kínainál, mert a fennmaradó 400 ezres különbségből további két darab zsírújat veszek, ha kell. De nem kell.

A váztöréssel, az anyaghasználattal nem vitatkozom. Nyilvánvaló, hogy az olcsó kínai nem azért olcsó, mert meg akarnak minket a kínaiak ajándékozni, hanem azért, mert kevesebb az anyag benne.

Sokszor hallom azt is a szervizesektől, hogy a kínaiból sokkal több rosszat hoznak. Nos, ez nem meglepő, mert amerre járok kb. 10-az-1 arányban vannak a márkás, mondjuk drágább Xiaomik és a Xiaomi klónok. Szóval, az lenne a furcsa, ha egyforma mennyiségű romlana el belőlük. Az már persze más kérdés, hogy milyen az arány az eladott gépeknél, mondjuk 100-ból mennyi romlik el egy éven belül, amíg tart a garancia.

Mondjuk egy drágább Xiaomiból elromlik 100-ból 1. Az jó arány? Igen! Az olcsó kínaiból meg elromlik 100-ból 5. Elég sok eladás megy át rajtam, mivel szoktam segíteni a vevőknek a garanciális ügyintézésben nagyjából van rálátásom arra, hogy mennyi romlik el. Szerintem nincs meg a 100-ból 5, de tegyük fel, hogy mégis.

Ez rossz arány? Persze, hiszen ötször annyi romlik el, mint a drágábból. De vajon a 100-ból 5 az olyan sok? Annyira azért mégsem, főleg, hogy a hibák nagyon nagy része nem váztörés lesz meg akkumulátor zárlat.

Ha már az akkumulátor, sokan mondják, hogy nem szabad kínait venni, mert szar az akku. Nos, egyrészről ez már közel sem igaz, a legtöbb gyártó az utóbbi 1-2 évben elindult a minőségi cellák felé. Másrészről meg az akkumulátor javítható, csak az kell, hogy találjunk egy normális szervizest, aki nem fél bepiszkolni a kezét, és nem csak akkor hajlandó megjavítani valamit, ha új alkatrészt vehet ki hozzá egy antisztati zacsiból, amiért nem kell messzebb menni, mint a raktár a szomszéd szobában.

Újabb érva ne vásárolj mellett, hogy a kínai rollerhez nincs alkatrész és nincs hazai szervizbázis. Ez is igaz sajnos, legalábbis, ha a hazai ellátást nézzük. Ugyanakkor van Aliexpress, ahonnan lényegében minden alkatrész megrendelhető, megint csak az kell, hogy legyen egy szervizes, aki hajlandó kicsit kilépni a komfort zónájából. Oké, értem én, hogy sokkal egyszerűbb bemenni a raktárba, kihozni az új alkatrészt és kifizettetni a zsíros munkadíjat, mint pl. Kínából alkatrészt rendelni.

Az akku pakkok javíthatatlansága pedig megint egy hülyeség. Nem mondom, hogy nincs olyan, ami tényleg menthetetlen, de a gyártók olyan cellákat használnak, amiket akár én is meg tudok rendelni, de nem csak külföldről, akár hazai forrásból is. Ja, hogy egyszerűbb rásózni a vevőre a komplett pakkot, mint javítgatni a rosszat. Ezt elhiszem

A legnagyobb hülyeség, amit hallok a váltóval kapcsolatos, közelebbről az, hogy az olcsó váltó nem bírja el a nagy nyomatékot az elektromos hajtásnál.

Szakikáim, gondolkozzunk már egy kicsit! A nyomatékot nem a láncon keresztül a váltón keresztül visszük át a hátsó kerékre, ezek agymotoros bringák. Persze vannak drágább nyomatékszenzoros meg középmotoros megoldások, de a kínaiaknál nem sok ilyen van.

Szóval a lényeg, hogy a gyengébb váltónak nemhogy túlzott terhelés az elektromos hajtás, hanem konkrétan kevesebb terhelés, hiszen kevesebb erőt fejtünk ki a pedálon, a láncon és a váltón át, mint egy olyan kerékpárnál, ahol nincs agymotor.

A fék, az a fránya mechanikus tárcsafék. Igaz, a hidraulikus jobb, de kérdem én, mivel közlekedtünk a tárcsafék előtt? Nekem például volt olyan bringám, ahol a gumi tetejére nyomódott rá egy fékpofa elől, hátul meg kontrafék volt, ami állandóan blokkolta a kereket. Tudom, azzal nem mentünk negyvennel. Hát a nagy faszt nem, én biztos, de gyanítom, hogy ezzel nem voltam egyedül, ahol lehetett megküldtem azt is.

Amikor bejöttek a tárcsafékek a kerékpárokra (a mechanikusak), akkor sírtunk az örömtől olyanok voltak a gumifékes meg patkófékes megoldásokhoz képest. Erre most azt mondjátok, hogy a mechanikus tárcsafék szar, életveszélyes. Kicsi a tárcsa, csak egyoldalon van munkahenger stb. stb. stb.

Igazatok van, egy frankó hidraulikus tárcsaféknek normális méretű tárcsával nincs párja. Egy álom. Iszonyú jól adagolható a fékerő, ha jó vagy nem állsz orra még akkor sem, ha egy hegyi csapáson vágtatsz lefelé. Őrült jó dolog. De sajnálom, egy 300 ezres bringa árába nem fér bele.


 

Mi a megoldás?

Van több is. Nem mész ötvennel, de negyvennel se nagyon, és simán megállsz a mechanikus tárcsafékeddel. Rendelsz az Aliexpressről egy komplett hidraulikus szettet tárcsákkal karokkal, mindennel együtt (vagyis előre és hátra) nagyjából 80-100 dollárért. Ha nem tudod beépíteni, akkor elviszed egy szervizbe, ahol a szervizes nem hajt el a kínai szaroddal és másik 80-100 dollárért beépíti. Ekkor lesz egy bringád fasza fékekkel, elköltöttél a műveletre kb. 80 ezer forintot, és a bringád az eredeti árával és az új hidraulikus fékeddel sem lesz árban a közelében egy eleve ilyen fékkel árult, hazai boltban kapható kerékpárnak.

Azért ez elég megdöbbentő ugye? Ja nem, csak gondolkozni kell kicsit, és megkeresni a megoldást.

Amúgy nagyjából a váltóval is ez a helyzet, szóval akár azt is megteheted, hogy veszel egy olcsó bringát, felpimpeled menő alkatrészekkel, és megtakarítottál egy csomó pénzt. A Te dolgod melyik megoldást választod.

Most akkor szabad vagy nem szabad olcsó kínai kerékpárt/rollert venned?

Ha van rá pénzed, és nem sajnálod rá a pénzt, akkor vedd meg a drága, eleve minőségi alkatrészekből összerakott gépeket. Ez nem kérdés. Egy drága bringa iszonyat jó dolog, én egy régebbi Trekket nyúzok, de a mai napig szenzációsan jó kerékpár.

Na, de mi van azokkal, akik nem tudnak, vagy nem akarnak megvenni egy drága gépet, nekik szabad kínait venni?

Szabad, de néhány dolgot figyelembe kell venniük. Az egyik az, hogy ha elromlik lehet, hogy annyiba kerül majd a javítás, mint amennyiért vették. Ez kimondva rohadt szarul hangzik, de fent leírtam miért nem annyira szar mégsem.

A másik, hogy valószínűleg érdemes lesz minden szezon előtt átnézni a gépet. Őszintén megmondom szerintem ez a drága gépekre is igaz, csak azoknál kisebb az esélye, hogy a karbantartás hiánya mondjuk balesethez vezet.

A kínai masinákat érdemes átnézni tavasszal. Nem kötelező ehhez szervizbe vinni, ha van egy kis affinitásod a szereléshez. Otthon is meg lehet nézni, hogy kopottak-e a fékpofák, hogy a váltó pontosan vált-e, hogy a csavarok mindenhol meg vannak húzva, nem rázódott ki semmi.

Én például ezt minden tavasszal megteszem, és néha előfordul, hogy egy-egy csavart meg kell húznom. Tragédia ez? Szerintem nem, olcsón vetted a gépedet, kalkuláld bele, hogy jó eséllyel egy kicsivel több törődést fog igényelni, mint egy olyan, ami dupla vagy tripla annyiba került.

Viszont annak örülhetsz, hogy elromlik egy alkatrész, és meg kell Kínából rendelni (szóval nem veszi le a polcról a szerelő az itthoni szerviben), akkor az alkatrész is töredék áron lesz a márkás masinák alkatrészeihez képest.


 

Összegezzünk!

  • Jobb egy drága, márkás roller vagy kerékpár, mint egy olcsó kínai? – Jobb!
  • Jobb annyival, mint amennyivel többe kerül? – Általában nem.
  • Többet kell egy olcsó kínait szervizelni, mint egy drágább márkásat? – Általában igen!
  • Annyival többet kell szervizelni, amennyivel olcsóbb volt? – Véletlenül sem.
  • Több törődést igényel egy olcsó kínai, mint egy drága márkás? – Ebben nem vagyok biztos.
  • Többe kerül az alkatrész az olcsó kínaihoz? – Véletlenül sem, éppen ellenkezőleg.

Milyen lehetőséged van akkor?

Veszel egy drágát, márkásat, és reménykedsz benne, hogy garancia időn túl nem romlik el. Veszel egy olcsó kínait, és bekalkulálod, hogy hamarabb elromolhat és érdemes néha kicsit foglalkozni vele. De ha elromlik, és annyira elromlik, hogy 1000-ből egy esetben kuka lesz a vége, akkor veszel egy másikat és még mindig nem költöttél annyit, mintha egy márkásat vettél volna. Veszel egy olcsó kínait és rászerelsz ezer és egy márkás alkatrészt, és többet senki nem fog belekötni a fékedbe meg a váltódba, de megtakarítottál egy valag pénzt.

Neked kell döntened!


 

Hogy értékelek én?

Sokszor megkapom, hogy túl pozitív a tesztjeim hangulata, azt is, hogy soha semmiről nem írok rosszat.

Nos, a második konkrétan nem igaz, a hibákat is leírom mindig. Az, hogy nem szoktam fröcsögős, „de kurva szar ez a termék” jellegű cikkeket írni az tény. Ennek pedig, ahogy már többször elmondtam, azaz oka, hogy egy ilyen cikket megírni pont annyi idő és energia, mint egy pozitív hangvételűt. Így inkább nem írok vacak termékekről, csak azért, hogy megmutassam, hogy mennyire fasza csávó vagyok, hogy ilyeneket le merek írni. A faszacsávóskodás helyett pedig időt és energiát takarítok meg.

Mi alapján értékelek?

Nálam három eredménye lehet egy termék tesztjének.

  1. Jó az ár/értékarány, így cikket írok róla
  2. Vacak az ár/értékarány, nem írok róla cikket
  3. Annyira szar, hogy nincs az a pénz, amit érdemes lenne kifizetni érte – erről sem írok cikket.

Azt gondolom, hogy ha egy olvasó vitatkozik velem egy termékről, akkor maximum azon vitázhat, hogy hol húzódik az a határ, amikor valami annyira szar, hogy egy lyukas garast nem ér, mert azon, hogy az adott termék az árához képest sokat vagy keveset ad szerintem nem vitaalap. Nem adok rá okot, hogy az legyen, mert mint írtam, nem írok olyan termékekről, amiket nem érdemes megvásárolni.

Immár hatodik éve tesztelek kínai termékeket. Ha nem is tudom fejből minden termék árát, azért elég sok termékkör esetén követem az árakat, ismerem a konkurenciát, sokszor még a hazait is. Ezért van, hogy a Facebook csoportban többször is láthatjátok tőlem, hogy a külföldi beszerzés helyett azt javaslom, hogy a kérdező nézzen körbe a hazai boltokban.

Szóval, csak azt akarom ebből kihozni, hogy tudom mi az, ami ár alatt van, mi az, amit érdemes éppen megvenni. Tudom, hogy az adott termék mennyibe került kuponnal az utolsó akcióban, és tudom mennyibe kerül most. Van alapom arra, hogy véleményt formáljak arról, hogy az adott termék megéri az árát vagy sem.

Vagyis nem, egyáltalán nem beképzeltség, ha azt állítom, hogy meg tudom ítélni, hogy az adott pillanatban az adott terméket megéri megvásárolni vagy sem. Nem vagyok tévedhetetlen, de a munkám miatt érintett termékeknél mondjuk 95 százalékban biztos vagyok az igazamban.


 

A lényeg:

Ha olvasol tőlem egy cikket, és dicsérem a terméket, akkor nem csak úgy dicsérem, hanem azért dicsérem, mert az árához képest jó képességeket ad, jó teljesítményt nyújt. Nem azért dicsérem, mert a világ legjobbja, és be akarom Neked bizonyítani, hogy ennél jobbat sehol nem kapsz. De kapsz jobbat, tutira! De hogy ezen az áron nem kapsz jobbat, abban szinte 100 százalékig biztos lehetsz!

Ha nem csak dicsérek egy terméket, hanem szó szerint lelkendezek rajta, az nem azért van, mert megtaláltam a szent Grált, a világmegváltó energiaforrást, a legzöldebb közlekedési módot, a legtutibb, a világ legjobb termékét. Azért lelkendezek, mert olyan áron találtam meg egy terméket, ami mellett fasorban sincs semmi más hasonló áron.

Azt vallom, hogy a mostani munkámban az a dolgom, hogy mindenkinek meg tudjam mondani, hogy a pénztárcájához mérten mi a legjobb választás. Érted, nem a világ legjobbját ajánlom, mert azt nem tudná megvenni, hanem azt ajánlom, ami a pénzéért, amit ki tud adni (pl. egy bringára) a legjobb. Nem hibátlan, nem kifogástalan, nem a tökéletes, hanem a legjobb azon az áron.

Szóval, ha olvastok tőlem egy tesztet, akkor ilyen szemüvegen keresztül olvassátok. Én mostantól befejeztem annak a bizonygatását, hogy bizony, amit írtam igaz, hogy bizony, amiről azt írtam érdemes megvenni, azt tényleg érdemes megvenni. Felesleges ide hitvitákat keverni a váltókról, fékekről és lengéscsillapítókról, mert hogy semmi közük ezeknek ahhoz, hogy egy adott termék megéri az árát vagy sem.

Köszönöm, hogy elolvastad a fentieket, béke veled!

A szerzőről

s3nki

A HOC.hu oldal tulajdonosa. Több száz cikk, és több ezer hír szerzője. A különböző online felületeken kívül írt a Chip Magazinba, és a PC Guruba is. Egy ideig saját PC-s boltot vezetett, éveken át dolgozott üzletvezetőként, szervizvezetőként, rendszergazdaként az újságírás mellett.