Válassza az Oldal lehetőséget

OpenGL teljesítmény Windows Vista alatt

Régebben számos híresztelés szólt arról, hogy nagy mértékű teljesítménycsökkenésre kell számítanunk az OpenGL API-t használó alkalmazásoknál. A tények tisztázására felkérték az OpenGL-szabvány megalkotóit, hogy készítsenek egy tanulmányt a grafikus teljesítmény változásairól az új Windows alatt.

A Microsoft nagy mértékű változásokat hajtott végre a felhasználói felületeten a Vista bevezetésével. Nem csak felhasználói élményben, hanem programfejlesztői szemszögből is teljesen újszerű megközelítést alkalmaz a Desktop Window Manager (DWM) és a Windows Display Driver Model (WDDM) grafikus alrendszerek bevezetésével.

A kérdés az, hogy az egyes videokártya-gyártók mennyire jól tudják adaptálni az OpenGL-maghajtóikat az új grafikus környezethez.

A tanulmány hamar rátér a pozitív eredményekre:

  • A Windows Vista teljes mértékben támogatja a hardveresen gyorsított OpenGL-t.
  • Az OpenGL alkalmazások képesek kihasználni  a Windows Vista hatékonyabb erőforráskezelésének előnyeit.
  • Az OpenGL teljesítménye nem változik érzékelhetően a Windows XP-ben tapasztalthoz képest.

Egy fontos részletet azonban nem szabad figyelmen kívül hagyni: a DWM grafikus erőforrásokat foglal le magának, emiatt az ablakban futtatott OpenGL alakalmazásoknak kb. 10 százalékos teljesítménycsökkenéssel kell számolniuk. Ennek kivédésére két nagyon egyszerű megoldás nyílik: futtassuk teljes képernyős módban az alkalmazást vagy váltsunk klasszikus nézetre, mindkét módszerrel elkerülhető a DWM lassító hatása.

A játékteszteket AMD Athlon 64 FX-62 2,8 GHz processzorral és NVIDIA GeForce 7900 GTX videokártyával futtatták.

OpenGL teljesítmény Windows Vista alatt 1

OpenGL teljesítmény Windows Vista alatt 2

OpenGL teljesítmény Windows Vista alatt 3
Összehasonlításul itt a Direct3D teljesítménye is

 

Bár az OpenGL teljesítményre nem lehet semmilyen panaszunk, azért érdemes gyakran frissíteni a videovezérlő meghajtókat, hiszen az optimalizációk miatt további teljesítménynövekedés várható.

A tanulmány teljes terjedelmében elolvasható az OpenGL hivatalos oldalán.

A szerzőről